ASFALTIRANJE

Šta sve treba da znate?

Kada treba da se uredi prilazni put kući i samo dvorište, vrlo je važno da materijal koji izaberete bude stilski primeren i u skladu s okolinom, koliko i da bude funkcionalan i dugotrajan. Zbog toga se puno ljudi odlučuje za asfalt.

Jedna od glavnih prednosti asfaltiranja je brzina postavljanja, pošto se na dobro pripremljenu podlogu, može ugraditi za jedan dan. Drugi važni razlozi su jednostavno održavanje i, praktično, neograničen vek trajanja. Asfalt je jedan od najotpornijih i najtrajnijih materijala čak i ako se posipa solju svake zime. S njega se najlakše čisti sneg i na njemu se ne zadržavaju ni pesak ni kamenje. I cena asfaltiranja, u odnosu na druge vrste popločavanja okućnice, je vrlo prihvatljiva. Ona zavisi od lokacije, namene, kvadrature i debljine.

Isto kao kad su u pitanju drugi uskostručni poslovi, i pri asfaltiranju je važno da sve obavi iskusan i profesionalan izvođač koji daje garanciju i na materijal i na svoj rad. Zanatski dobro postavljen asfalt je garancija njegove dugotrajnosti, stoga, potražite iskusne majstore koji će posao izvršiti prema profesionalnim standardima i vašim željama.

Izbor vrste asfalta zavisi od sledećih činilaca:

– namena površine: prilazni put, staze, dvorište ili slično,

– vrsta opterećenja: lakše, srednje teže,

– lokacija objekta,

– vrednost investicije.

Bez obzira na to za koju vrstu afalta se odlučite, neophodna je dobro pripremljena podloga pošto asfalt nije samonoseći materijal, odnosno, ne može da se postavlja sam.

Jednoslojno asfaltiranje

Cena jednoslojnog asfaltiranja je svakako najniža. Ono je primereno za dvorišta i prilazne puteve koji se manje koriste.

Kombinacije izvođenja jednoslojnog asfaltiranja:

– za lakše opterećenje površine (do 3,5 tone) frakcija kamena može biti 0-11 odnosno 16 mm, a debljina samog sloja asfalta 5-6 cm;

– za teže opterećenje površine (do 8 tona) frakcija kamena može biti 0-16 mm, a debljina samog sloja asfalta 7-8 cm.

(Ovi su podaci informativni. Odgovarajuća vrsta asfalta i njegova debljina se određuju na licu mesta pri pregledu terena.)

Dvoslojno asfaltiranje

Ovakva vrsta rešenja primerena je za izgradnju prilaznih puteva i dvorišta koji osim putničkih automobila treba da izdrže opterećenje težim vozilima. Dvoslojni asfalt je kvalitetniji jer ima deblji donji sloj načinjen od kamena krupnije frakcije. Takva površina na visokim temperaturama bolje trpi opterećenje. Tanji, gornji sloj asfalta, čini kamen sitnije frakcije te je i površina glatka. Debljina oba sloja uglavnom je 8 cm pri čemu je donji sloj oko 5 cm a gornji oko 3 cm. Osim što je kvalitetniji, ovakav asfalt je i nešto skuplji, ali trajniji i lepše izgleda.

Kombinacije izvođenja dvoslojnog asfaltiranja:

– za teže opterećenje površine (do 8 tona) frakcija kamena za donji sloj je 0-22 mm, a za gornji 0-8/11 mm. Debljine donjeg i gornjeg sloja asfalta su po 5 cm;

– za teže i teško opterećenje površine (do 10 tona) frakcija kamena za donji sloj je 0-22/32 mm, a za gornji 0-11 mm. Debljine donjeg sloja asfalta je 10 cm, a gornjeg 3-4 cm.

(Ovi su podaci informativni. Odgovarajuća vrsta asfalta i njegova debljina se određuju na licu mesta pri pregledu terena.)

Priprema podloge

Ako želite da asfaltirana površina dugo i uspešno izdrži sva opterećenja – težinu automobila, promene temperature, padavine, posipanje solju i sve slično – vrlo je važno da podloga za asfaltiranje bude urađena na odgovarajući način. U suprotnom, može doći do propadanja terena, tzv. nasedanja zemlje i pucanja asfalta te pojave rupa. Podloga za vozne površine namenjene putničkim automobilima se pravi iskopom 0,6 m zemlje. Ako je za datu površinu planirano teže ili teško opterećenje, onda je i iskop veći. Pri kopanju se ne sme zaboraviti na oticanje kišnice te teren mora imati pad na strani suprotnoj objektu od 2%, odnosno 2 cm po dužnom metru. Preporučljivo je da se pored puta ugrade i slivne rešetke za odvodnjavanje. Na teren dobijen iskopavanjem nasipa se oko 0,4 m krupnog kamenja u gomilama (šljunak ili krupni agregat). Pre nasipanja sledećeg sloja, ove gomile gamenja se rašire da se dobije ravnomeran nanos i dobro sabiju. Za nasipanje ne sme da se koristi otpad s gradilišta niti krupno kamenje, odnosno, bilo šta što nije ujednačenog oblika i veličine pošto takav materijal ne može da se rasporedi ravnomerno niti sabije. Sledi nasipanje drugog sloja sitnije frakcije oko 0,2 m. Taj gornji sloj agregata će biti noseći za asfalt i zato on mora biti još bolje nabijen, kompaktniji. Oba sloja zajedno čine tzv. tampon.

Postavljanje asfalta

Kao što smo već pomenuli, vrsta i debljina asfalta određuju se prema nameni buduće površine. Najčešće se za kolovoze pravi dvoslojni asfalt i to grublji donji sloj od 5 cm i finiji gornji sloj debljine 3 cm. Kada se naspu, oba sloja moraju da se dobro sabiju valjkom i to obično traje nekoliko sati. Preporučujemo da se asfaltiranje radi u vreme kada su spoljne temperature oko 10°C, dakle, na početku građevinske sezone. Ovo je važno zato da se asfalt između pripreme i ugradnje ne ohladi previše i da može dobro da se uvalja, odnosno, sabije. Kišno vreme nije najpovoljnije jer se asfaltna masa teže lepi za tampon i lakše puca. Preporučljivo je da se asfalt nasipa čim tampon bude gotov, jer ako se ostavi duže vreme i koristi, tampon će se gumama automobila potpuno razmekšati i rasturiti.

Održavanje i popravke

Pri asfaltiranju se zaista ne isplati štedeti na pripremi podloge. Dobro sabijen tampon i kvalitetno nasipanje i valjanje asfalta su ključni za dugotrajnost asfaltirane površine. Za trajnost asfalta je važna i izrada ivičnjaka, zapravo, veze ili prelaza s drugim materijalima. Ako ivičnjaci nisu dobro urađeni, asfalt će se kruniti i lomiti. Kroz površinske pukotine voda će prodreti u dublje slojeve i oštetiti ih. U najgorem slučaju, ceo sloj asfalta može da nabubri i podigne se. Mnogo češće se javljaju rupe u kojima se zadržava voda i ostale nečistoće. S vremenom će se na asfaltu pojaviti i tragovi guma i rascvetale naprsline (ako se uvek vozi istom trasom i parkira na istom mestu). To se lako vidi naročito leti kada asfalt omekša tbog vrućine, i kada na njemu ne treba ostavljati teške stvari da ne bi ostajali otisci. Asfalt može da ošteti i curenje ulja iz kola ili neka druga abrazivna sredstva. Neke od tih mrlja je nemoguće očistiti; asfalt se na tom mestu može samo iseći i nasuti nov.

POPLOČAVANJE

Popločavanje uvek izgleda lepše, a i dugotrajnije je i lakše se održava ako je prvobitno kvalitetno i profesionalno urađeno. Najviše pažnje se mora posvetiti odvodu kišnice na odgovarajući način, naročito kod većih površina, kako se voda ne bi zadržavala i izazivala oštećenja. U oba slučaja neophodna je čvrsta, tvrda, dobro sabijena površina, tzv. tampon napravljen od kamena različite granulacije koji osigurava i kvalitet površinskog sloja.

BETONSKE PLOČE

Behaton ploče imaju niz prednosti u odnosu na alternativne materijale, a neke od njih su: estetika, ekologija, brza montaža i korišćenje popločane površne odmah po završetku radova, laka demontaža i ponovna montaža istih ploča u slučaju intervencija na podzemnim instalacijama, dobra drenaža atmosferske vode, itd. 

Behaton ploče su idealan izbor za sve privatne posede i uređenje dvorišnih površina, ali i za javne prostore, uključujući parkinge, trotoare, šetališta, površine oko bazena, parkovske staze, terase, balkone, pa i terase na krovu. Estetski su veoma atraktivne. 

Bez obzira za koji dizajn se opredelite, behaton je neklizajući materijal, čak i kada je površina mokra, pa je potpuno bezbedan za hodanje i za vožnju.

BETONSKA GALANTERIJA

Betonska galanterija dolaze u raznim veličinama, oblicima, bojama i stilovima,  što obezbeđuje ogroman izbor dizajnerskih rešenja. Od prirodnih tekstura, pa do imitacije kaldrme i cigle, sigurno ćete pronaći dizajn koji je najviše u skladu sa vašim planovima.

ZEMLJANI RADOVI

Zemljani radovi su osnova svih građevinskih radova i predstavljaju jedan od najvažnijih poduhvata u oblasti građevinarstva.

ASFALTON tim se bavi svim vrstama zemljanih radova u niskogradnji kao što su:

  • čišćenje i sečenje grmlja i drveća;
  • mašinski i ručni iskop zemljanog materijala;
  • utovar iskopanog materijala;
  • transport viška zemlje i ostalih materijala na bezbednu lokaciju;
  • nabavka, transport i nasipanje terena sa nivelacijom svih vrsta materijala po želji investitora;
  • sabijanje zemljanog materijala.

Mašinski i ručni iskop zemljanog materijala

Predstavlja usecanje ili zasecanje tla i njegovo uklanjanje, u cilju obezbeđivanja materijala za izgradnju zemljanih objekata ili za stvaranje prostora za nove objekte. Vrsta primenjene mehanizacije zavisi od vrste tla u kojoj se iskop vrši, kao i od vrste objekta za koju se izvodi. Mašinsko izvođenje iskopa vrši se pomoću bagera koji su zbog svoje multifunkcionalnosti i velike pokretljivosti, među najviše korišćenim mašinama za zemljane radove. Bageri se koriste za iskop, prenos materijala na male razdaljine, utovar i istovar iz transportnog sredstva kao i za nasipanje zemlje.

Utovar

Utovar iskopanog zemljanog i ostalog materijala u transportna sredstva radi njegovog odvoženja van teritorije gradilišta se može obaviti korišćenjem bagera ili utovarivača.

Transport

Transport viška zemlje i ostalih materijala van gradilišta izvršava se pomoću kipera i kamiona.

Nivelacija terena

Nivelaciju terena vršimo laserskim i optičkim nivelirom kako bi svoje radove izveli što preciznije.

Sabijanje zemljanog materijala

Sabijanje zemljanog materijala se izvodi nakon njegovog nasipanja i razastiranja, a pre sledeće faze radova (nasipanje sledećeg sloja, izgradnja konstrukcije i sl). Sabijanjem se istiskuju voda i vazduh iz pora materijala, čime se povećava gustina tla. Efekti sabijanja zavise od vrste i vlažnosti materijala koji se sabija i samog postupka sabijanja. Za izvođenje građevinskih radova sabijanje zemljanog materijala koristi se valjak i vibro ploče kako bi kvalitet izrade bio optimalan.